...altyd nijsgjirrich!

Kunst in de Trynwâlden 40. Eendje Geri Graveland en Beestenboel in raamexpositie.

In de ramen van Galerie Bloemrijk Vertrouwen aan de pleinzijde Van Sminiaweg 70 kijken sinds 7 januari of koppermaandag alle mogelijke dieren naar buiten.

De realistische dieren en fantasiedieren uit stock en de collectie van de galerie zijn in diverse technieken en materialen verbeeld. Ze zijn met de hand gevormd uit klei of papierpulp, in klei gekerfd, in brons of klei gegoten en daarna gepolijst of geglazuurd. Andere dieren zijn gemaakt van gecombineerde materialen of mixed media, waaronder natuurlijk materiaal. Er staan uit glas geblazen dieren, uit bord of dunner papier geknipte of gesneden beelden of uit een enkel vel gevouwen. De papieren dieren zijn voor een deel gelamineerd of in kunststof gegoten. De beestenboel van al die verschillende dieren in uiteenlopende kleuren en stijlen sierden vanaf 7 januari de vensterbanken aan het plein. Deel II van het tweeluik Beestenboel ging op 5 februari van start en is nog tot en met 5 maart te zien in de ramen van de galerie, zolang het buiten licht is.

Afwisselende Beestenboel
Van Frieda Waanders staat er een gestileerd beeld in silhouetvorm. Het beeld lijkt een poort, maar is een geraffineerd weergegeven bronzen kat met hoge rug en de haren uitgezet. Ernaast zit een realistisch weergegeven hond van brons van de bekende keramiste, beeldhouwer, dichter Adriaan Nichting. Haar hond zit met de snuit omhoog, de oren plat in de nek en de staart rond de poten. Daarnaast staat een derde brons, een natuurgetrouwe miniatuur van een Indische karbouw met hoeder op de rug, gemaakt door een anonieme kunstenaar. Bij de entree staat een hoge staande zwijnenhoeder met aan elke zijde een zwijn, dit meerkleurige stuk keramiek is afkomstig uit Zwitserland. Er is meer keramiek te zien, bijvoorbeeld de dynamische fantasiedieren die in geen enkele categorie zijn onder te brengen, maar wel levensecht lijken, zoals onder meer de helder geel en rode Dinky van de multidisciplinaire kunstenaar Cor Fafiani.

Veelheid aan water en weidevogels
Naast deze zoogdieren staan er ook opvallend veel vogels in Beestenboel II. De driedelige serie pinguïns van zwart en wit glas zijn sterk gestileerd. Het object ernaast van Jan Kalma is gemaakt van staal, lood, rubber en hout in combinatie met een struisvogelei en papier is raadselachtig. De verschillende keramieken trekvogels en watervogels van verschillende keramisten hebben elk een eigen sfeer. De monumentale, omkijkende grijsbeige tuimelgans met oranje snavel uit 1985 trekt ondanks de sobere kleur meteen de aandacht door het formaat, de bijzondere vorm en de expressieve kop. Een tweede veelkleurige vogel bestaat uit twee delen en kan de kop in of buiten de veren steken. Wie in februari vaker door de ramen van de galerie heeft gekeken zag de vogel met de kop omhoog, verschillende diagonale standen, afgewend of weggedoken kijken.  Met een andere stand van de kop krijgt de vogel steeds weer een andere uitdrukking. En dan is er nog een kleine eenkleurige eend van Geri Graveland.

De eend met vis van Geri Graveland
Beeldhouwer en pottenbakster Geri Graveland (van de Rest) is in 1933 in Rotterdam geboren. Ze volgde ooit een pottenbakkerscursus en ontwikkelde zich daarna als autodidact professioneel kunstenaar en galeriehouder. Vuren ligt in de gemeente West-Betuwe en is het 3 provinciegrenspunt van Gelderland, Noord-Brabant en Zuid-Holland. Het is de plaats waar Galerie en Potterie de Kever van Geri Graveland is gehuisvest op een poëtische plek onder aan de dijk in het rivierengebied met nog oude boomgaarden en veel verschillende weidevogels en watervogels, zoals eenden. Graveland heeft ze vaak geobserveerd in haar tuin en de omgeving, in het water bij de dijk, of wanneer een vlucht boven het water en land klapwiekte. Ze gaf haar eenkleurige eend kernachtig weer in een klein formaat robuuste vorm, en met een bijna grafisch reliëf. Aan de onderzijde is er een verrassingselement. In Beestenboel I stond een eenkleurig reliëf van een vis en dit reliëf staat op de onderzijde van de eend. Dit komt goed uit in een glazen vitrine, maar  inde raamexpositie staat de een op  een kleine sokkel en is of  de vis of de eend zichtbaar. In Beestenboel I stond de eend dan ook op haar zijkant, waardoor de eend niet te zien was, maar wel de in enkele kernachtige lijnen weergegeven vis. In Beestenboel II staat het afgebeelde eendje met de kop in de veren en is de vis onzichtbaar.  De raamexposities zijn een initiatief uit de coronatijd, maar worde op veler verzoek nog even voortgezet. In de volgende raamexpositie staan er weer heel andere vogels, Jutvogels van Jacintha van Beveren.

 Tekst en foto’s: Gerhild van Rooij uit Aldtsjerk.
1 Eend met kop in de veren van zijkant, eenkleurig, keramiek met reliëf van Geri Graveland.
1b Eend met kop in de veren diagonaal, eenkleurig, keramiek met reliëf van Geri Graveland.
2 Vis in reliëf aan de buikzijde van de eend (1), keramiek, van Geri Graveland.
3 Een monumentale grijze tuimelgans met oranhje snavel van keramiek uit 1985.

Noot: Voor meer informatie over de genoemde keramisten, zie de galerie kunstenaars op de website van de in november 2021 opgeheven Nederlandse Vakgroep van Keramisten https://www.Nvk-keramiek.nl/

0 van 0